(ČÍTANIE+) ABONENT Prvý raz v Ružomberku! Umelecký súbor Balet Slovenského národného divadla (SND) zavíta premiérovo do nášho mesta už budúcu stredu 23. októbra. Veľká dvorana KDAH by mala byť zaplnená do posledného miesta. Ak ešte nemáte vstupenku, je najvyšší čas si ju zakúpiť v Informačnom centre, alebo na stránke kultura.ruzomberok.sk.
„Radi by sme divákom ukázali rôzne tanečné štýly z rôznych období. Chceme publiku prezentovať, že balet má oveľa viac podôb, než si mnohí myslia.“ Povedal v exkluzívnom rozhovore pre Ružomberský hlas šéfdramaturg Baletu SND Kristián Kohút. Sám má mimoriadne pôsobivý životopis. Študoval klasický tanec, na VŠMÚ potom tanečné umenie, počas doktorandského štúdia stážoval aj v New Yorku. Pôsobil ako interpret, je však aj pedagógom v oblasti klasického tanca, ale aj výskumník. Okrem toho je aktívny aj ako recenzent a vydal tiež zbierku Metamorfózy baletu či a ako spoluautor sa podieľal na publikáciáchu Zlaté 60. (roky) v SND a 100 rokov SND.
Vo Veľkej dvorane budú môcť diváci – v rámci Abonentného cyklu 2024/25 – vidieť tanečnú impresiu, pánske kvarteto, vtipne vypointované trio, dueto z baletu inšpirovaného prírodou, ale aj dueto z programu Fashion Ballet ’24. No a práve Mgr. Art. Kristián Kohút, ArtD. – bol hosťom redakcie RH, aby priblížil čitateľom Baletný galavečer v Ružomberku. A prezradil aj mnoho navyše...
Máte skutočne pôsobivý životopis. Nielen študijný, ale aj profesijný, pedagogický či publikačný. Čo a kedy vo vašom živote rozhodlo, že sa chcete venovať (aj/prioritne) baletu?
„Tanec je fenoménom. Ľudia po celom svete tancujú najrôznejšie formy tanca pri príležitostiach každého druhu. Na tanci je najkrajšie, že keď vidíte tancovať niekoho z úplne opačnej strany sveta, rozumiete mu, cítite jeho emócie. A práve tá nekonečná komunikatívnosť, ktorá nepozná hranice, predsudky, národnosti – robí tanec špeciálnym, a zrejme to ma na ňom priťahuje. To isté pozorujeme aj napríklad pri hudbe. Nepamätám si, kedy som začal tancovať, ale pravdepodobne hneď, ako som bol schopný stáť na nohách. K baletu som sa dostal zhodou okolností – rodičia chceli, aby som šiel študovať niečo, vďaka čomu by som mohol odísť do zahraničia. To bolo ešte v časoch socialistického Československa, teda pred revolúciou, čiže motivácia bola naozaj veľká. Na výber bol šport alebo kultúra. Rozhodla moja vášeň pre tanec. Ani neviem ako, ale zrazu som sa tancom živil.“
Skúste pre laika opísať, čo budú môcť ľudia v Ružomberku budúcu stredu vidieť a zažiť na honosne nazvanom podujatí „Baletný galavečer“?
„Názov baletný galavečer môže v niekom vzbudzovať rešpekt, alebo vyvolať elitárske konotácie. Avšak v kontexte baletného umenia sa pojem galavečer alebo gala používa pre tanečný program, ktorý je zostavený z rôznych fragmentov z rôznych diel, ktoré tancujú rozliční sólisti. Ide o akýsi repertoárový a interpretačný prierez. A presne to prinášame aj do Ružomberka. Radi by sme divákom ukázali rôzne tanečné štýly z rôznych období. Medzi predvádzanými číslami budú zastúpené choreografie z obdobia romantizmu – Giselle (balet z roku 1842), klasické pas de deux (Labutie jazero) aj súčasné choreografie. Po obsahovej stránke ide prevažne o divertissementy, teda o fragmenty, ktorých cieľom je ukázať interpretačné majstrovstvo tanečníkov. Pri výbere repertoáru sme sa snažili o mnohorakosť – ukázať publiku, že balet má oveľa viac podôb, než si mnohí myslia.“
Akú úlohu zohráva balet vo vašom živote?
„V Balete SND som prvý raz účinkoval, keď som mal jedenásť rokov. Vtedy som v Luskáčikovi tancoval vojačika a pamätám si, ako ma prostredie divadla fascinovalo. Nešlo ani tak o balet, ale celý funkčný systém divadla, mravenisko mnohých profesií pohybujúcich sa v zákulisí, ktoré sa podieľali na realizácii predstavenia. Pribúdajúcimi rokmi som si baletné umenie obľúbil a ani neviem kedy sa to stalo, ale balet sa mi dostal pod kožu. Zrazu bol neodmysliteľnou súčasťou môjho života. Dnes doslova s baletom vstávam i zaspávam. A som za to rád.“
Mohli by ste sa pokúsiť pozvať bežného človeka – laika na Baletný galavečer čo najjednoduchším spôsobom? Prečo by tam mal prísť?
„Jedno francúzske príslovie hovorí, že skúsenosť je neprenosná. Ak nezažijete balet na vlastnej koži, nebudete vedieť, aký krásny v skutočnosti je. Umelecký súbor Balet SND vo svojej 105. ročnej histórii zavíta do Ružomberka historicky prvý raz a bola by škoda si to...............................
(CELÝ PRÍSPEVOK SME UVEREJNILI V RUŽOMBERSKOM HLASE Č.20/2024)
KTO JE KRISTIÁN KOHÚT (zdroj snd.sk)
Absolvoval štúdium klasického tanca na Tanečnom konzervatóriu Evy Jaczovej v Bratislave v roku 1997 v triede Danice Pilzovej a v roku 2009 štúdium tanečného umenia na Vysokej škole múzických umení v Bratislave pod vedením Iriny Čiernikovej a Dagmar Hubovej. Na rovnakej škole absolvoval doktorandské štúdium, počas ktorého sa zúčastnil troch študijných stáží na Škole amerického baletu v New Yorku. Ešte počas štúdia na konzervatóriu účinkoval v predstaveniach Baletu SND a v súbore Jany Kůrovej v Prahe. Po absolutóriu prijal angažmán do Baletu SND, kde s krátkou pauzou pôsobil ako interpret do roku 2009. V Balete SND pôsobil aj na pozícii koordinátor marketingových aktivít baletu.
Od roku 2018 pôsobí ako pedagóg v oblasti klasického tanca na Katedre tanečnej tvorby HTF VŠMU v Bratislave a výskumný pracovník v Centre Výskumu HTF VŠMU, kde sa zameriava na výskum v oblasti techniky klasického tanca. V rokoch 2016 a 2017 bol pozvaný ako hosťujúci baletný majster do baletu Štátneho divadla v Košiciach a od roku 2018 pôsobí aj ako hosťujúci tanečný pedagóg v SĽUK.
S príspevkami mapujúcimi slovenské tanečné osobnosti a baletnú historiografiu sa aktívne zúčastnil viacerých troch kongresov s medzinárodnou účasťou Tanec.SK, ako dramaturg spolupracoval na príprave viacerých medzinárodných baletných galakoncertov. Od roku 2021 je šéfdramaturgom Baletu SND. Reflexiami a recenziami prispieva do odborného časopisu Tanec a do časopisu HTF VŠMU Tempo. V roku 2019 mu knižne vyšla zbierka recenzií Metamorfózy baletu 2016 – 2019. Ako spoluautor sa podieľal na publikáciách Zlaté 60.(roky) v Slovenskom národnom divadle a 100 rokov Slovenského národného divadla., kde ako spoluautor zdokumentoval desaťročie v Balete SND.